Isnin, 4 Mei 2009

PaTunG KeRtaS 2



3.5.2009,aku tgok pementasan Teater Patung Kertas 2,di Matic...show yg spatutnya bermula 8.30 malam..tp x mula2 lagi..aku dah pnat mnunggu..dlam 9.00 cm tu bru dpat msuk..tu pun xmula2...smbil duduk2 tu adalah lagu2 yg dipsag..smua lagu Feminin..yg ptg lagu yg aku suka pun ada,lagu Hanya sekali...oklah tu..mmg best lah..bila show mula jer...aku knalah focus...aku ni klu tgok teater cpat ngtok..wpun aku amik bidang seni persembhan..xtau lah napa ya..Teater ni mmg lah teater Muzikal..mmmg elemen muzikal tu ada..Secra ringkasnya Teater ini mengisahkan Adik Chu yg baru smpai dr Kpg dan ingin berjumpa Abang Long@ Kak Kay.Adik Chu yang berpewatakan lembut,menghadapi masalah untuk menyesuaikan diri di Kuala Lumpur pada peringkat awal.Di kuala Lumpur dia berkenalan dengan Adik Wan dan mereka menjadi kawan baik.Kehidupan di Kuala Lumpur bukan semudah yang disangka,Adik Chu berjumpa dengan pelbagai jenis manusia seperti Mami Shelly,Pondan cina dan India,Donny dan lain-lain lagi.Hal ini seterusnya membawa kepada pekenalan kepada Adik Syafiq yang mempuyai jantung.Atas rasa simpati Abang Long memujuk Mak Nyah2 yang lain untuk mengadakan pertunjukan Patung Kertas.



Secara keseluruhannya,Teater ini menghiburkan dan membawa kelainan dalam persembahan teater di Malaysia.Dari aspek lakonan,semua pelakon memberi lakonan yang agak bersehaja dan meyakinkan.Namun bagi lelaki sebenar,untuk membawa watak lembut mmg agak sukar dan memerlukan masa.Ini dapat dilihat melalui watak Abang Long.Namun lakonan yang paling berkesan dan mmg terbaik bagi aku adalah watak Adik Chu masa kecil..mmg best..selain tu watak 3 pondan..mmg lawak hbis lah..dan watak Adik wan yang dimainkan Ku Yusri..mmg menjadi..rasanya teater ni mmg best,,,kira ok lah..namun utk mementaskan utk kali ketiga...mmg byk perkara perlu diperbaiki..dari segi mesej...perlu lebih ditekankan..aspek lakonan perlu diambil kira terutama aspek blocking..wpun tidak ketara..tetapi terdapat blocking antara pelakon..namun....apa yg dapat aku rumuskan..aku mmg suka..mmg lawak hbis...byk bnda nk ckap...cuma...klu ada pluang....thun dpan klu ada lagi..tgoklah..jgn xtgok...klu buat filem mesti meletop...hehe



















2 ulasan:

  1. salam..ti kita g tgk lg erk...best sgt teater tu,,,

    BalasPadam
  2. Hi..

    I'm Mr Justice from Bintulu. We are planning to organise "Bintulu Bloggers Gathering" to be held in Bintulu. Are you interested to join?

    Please leave a msg or comment at my blogs : http://justice4sarawakian.blogspot.com/. Your participation is very much appreciated.

    Thanks.

    BalasPadam