Selasa, 10 Februari 2009

xtRa BaJeT


Hai korg smua....saje je..klu sblum ni aku mcrtakan tip tentang PERSAHABATAN...kali ni..aku nk kongsi tip yang simple..aku ni xda idea nk crta tntg diri aku g...lgpun xda bnda yg best blku kat aku pun....klu dah ada..nti aku crtalah k..

aku rasa smua org suka shopping kan?xkisahlah siapa pun..aptah lagi klu ada duit..smua bnda macam nk beli..heheh..namun xkan smua bnda kan..kita knalah rncag..sbgai pgguna yg bijak katanya...heehhe..perancangan ni penting tau..bukan apa...skrganya korg leh lah bjumat kan?
TIP SEBELUM SHOPPING
  1. survey amat pntg ya dlam bershopping ni..wah ayat bershopping.hehe.apa2 jer lah..survey lah bebrapa kedai/butik yg mnjual brag2 yg korg nak..bukan apa...sng skit..korg dpat wat perbandingan mana satu yg cnti,murah atau berkualiti
  2. Rancang perbelanjaan amat pntg,jangan smpai korang terlebih belanja tau..klu bajet korang rm300,shoppinglah brg2 jgn mlbhi bajet tsbut tau
  3. Senaraikan brg2 yg hndk korg beli..nmpk cm remeh jer kan?tp itulah yg plg ptg tau..bukan apa..snrai brg2 tsbt akan mmudahkan korg..xdalah korg beli bnda bukan2..snraikan jg hrga brg2 yg korg nk beli..sng skit bila nk shopping ok.
  4. Sediakan waktu yg ckup..klu msa yg ckup..dpatlah korg shopping ngan tenang..xdalah trgesa2 kan..kan best 2..cothnya jgnlah g shopping time lunch hour..mmg korg tburu2 nk beli brg...lg best klu g cuti atau hujung minggu...dr pagi smpai mlam pun xpa..tp kna rncg jg bpe lama nk g shopping..tkut korg wat bnda sia2 jer..dr pgi smpai mlam kuar jlan..xda beli apa2...sedih tau.hahhaha
  5. Bawalah kwan2,BF.GF,sng skit korg..slain sbgai tman korg..yalah..kdg2 shopping sorg2 x best..ada teman best skit..leh mtk pndpat dia klu brg yg korang beli ok atau x..mksnya mana yg sesuai utk korg lah..ni plg pntg..manalah tau..tba2 duit x ckup..ada teman ni leh jg di jadikan dompet alternatif..haha..tp x elok sbnrnya...ni sbnrya klu korg terdesaklah..jgn saje je amik kesempatan ok..heehe

* sperti biasa..korg pkirlah sndiri mana yg sesuai..ni smua pndpat aku jer..tplg korlah nk nilai ok..ada lgi tip2 nya..senang cerita korang kena tau apa yang korg nak sbnrnya...selain dpd tu,korg jgnlah mudah sgat tpgruh masa sale...bukan smua hrga brg2 tu murah,,pastikan korg buat kptsan yg bijak ok..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan